Åter
till biblioteket innehållsförteckning? Klicka i bilden
ovan!
|
Mötesanteckningar från MROs "Ordförandekonferens"
i Mariefred 2002-03-15-- 03-16 |
MRO Uppsala 2002-03-17
Museibanornas Riksorganisation
Vice VL/ Sekr Lars Granström
Mötesanteckningar från MROs "Ordförandekonferens"
i Mariefred 2002-03-15-- 03-16
Närvarande:
Sten Erson- Wester MRO VL
Sven Fredén MRO Kontaktman "J"
Lars Granström MRO VVL/ Sekreterare
Johan Vinberg MRO Valberedningen
Arne Dahlgren JHRF (endast fredag)
Ola Persson JHRF (endast fredag)
Åke Stridh SS/ DjL
Björn-Erik Tapper MUMA
Patrik Engberg AGJ
Per-Olof Söderpalm AGJ
Christer Malm ÖSlJ
Sven Fernqvist ÖSlJ (endast lördag)
Lennart Heljefors SRJmf/ ULJ
Bengt Carlsson JTJ (endast lördag)
Inledningsvis redogjorde Jan Brandborn, för "Järnvägsutredningen"
vilken han leder. Han berättade att man tittar på
frågorna utifrån ett "konsumentperspektiv "
genom att peka på saker som måste fungera. Man har
bl a studerat olika former av resegarantier. Ska man reglera
sådant genom lagstiftning? Eller kan man lita på
operatörernas "goda vilja"? Man har också
tittat på stationsinnehaven, försökt få
ett helhelsgrepp på avvecklingar av verksamheter samt konsekvenserna
när/ om "UIC" ersätts av en europeisk järnvägsmyndighet.
Frågan blev därefter om hur detta kan påverka
museibanorna. Ska dessa kunna bli undantagna från vissa
bestämmelser om de kan räknas till "stand alone
railways"? (som t ex SLs Roslagsbana enligt uppgift kan
göra). Trafiktillstånd skulle annars kunna gälla
för hela Europa, vilket då inte behöver gälla
t ex en smalspårig järnväg. Ett annat skäl
för undantag är om man bedriver icke-kommersiell trafik,
såsom museiföreningarna gör.
Järnvägsinspektionen har också berörts.
Hur blir deras roll om de inte kan vara såväl inspekterande
myndighet som överklagningsinstans? Planer finns även
på att slå ihop de olika inspektionerna (Luftfarts-,
Järnvägs- samt en ev tillkommande Vägtrafiksinspektion)
till en gemensam "Transportinspektion".
Därefter presenterade JHRFs representanter sig och sin
verksamhet. Man arbetar med trafikfrågor, bevarandeplaner
och bidragsfrågor för sina medlemmar. Man underströk
också vikten av att samverka med MRO och därmed "visa
enighet utåt".
Sedan redogjorde man för planerna för ett järnvägstekniskt
"Kompetenscentrum" för äldre material, en
initiativ som tagits av Inlandsbanan AB (IBAB) samt Sveriges
Järnvägsmuseum. JHRF håller sig avvaktande till
detta då man bedömer det som om många ekonomiska
frågor ännu är oklara. Framförallt om man
redan nu ska försöka ansöka om bidrag från
Riksantikvarieämbetet till ändamålet. Även
MRO är "positivt avvaktande" av samma skäl,
plus att många MRO-banor bedömer att de har ganska
hög teknisk kompetens och förmåga i sina egna
verkstäder.
Men naturligtvis ska man samarbeta och utbyta kunskaper mellan
varandra. Ett steg för att ytterligare förbättra
och underlätta sådant vore kanske att bättre
förteckna kompetenser och specialkunskaper i föreningarna
och sprida informationen om detta. T ex genom förbunden
samt på Internet. För detta skulle MROs arbetsgrupper
kunna vara en grund och ett forum att arbeta vidare på.
JHRF informerade sedan om situationen i Krylbo, där Banverket
skall lämna lokstallet. Detta skulle då kunna användas
av museiföreningar till uppställning av fordon samt
kanske också för vissa underhålls- och reparationsarbeten.
Personallokaler och viss verkstadsutrustning finns. Detta låter
som "mer realistiskt" än en stor verkstad där
man antagligen skulle behöva anställd personal för
verksamheten. Sedan kanske detta skulle kunna steg för steg
utvecklas till ett "kompetenscentrum"? Dock måste
frågan om ekonomi och huvudmannaskap lösas. Frågan
skall upp till behandling på JHRFs årsstämma
i april.
VL informerade därefter om att man planerar fortsatta
årliga möten mellan MRO- JHRF- Järnvägsmuseum
och Banverksmuséet.
Därefter informerades om arbetet kring ev nya "TRI".
Morrgan Claesson, BJs, har tagit ett initiativ till en ny sådan,
med anledning av ev nya krav om sådana, anpassad för
järnvägsmuseal verksamhet. JHRF har anslutit sig till
detta, och är till och med villiga att överta arbetet
-inkl engagerad konsult- om sökt bidrag från Riksantikvarieämbetet
inte skulle beviljas. JHRF vill även överta huvudmannaskapet
för arbetet.
Vad gäller museibanorna som kör på egna spår
så bedöms detta vara av mindre betydelse, åtminstone
tills vidare. Tanken är dock att arbetet med en ny ev "Museibane-TRI/
säo" ska kunna ta ny fart till hösten då
gruppen som ska ta fram en dylik förhoppningsvis ska ta
"ny fart". Kraven på en "ny TRI" kan
nämligen också påverka dessa banor. Åtminstone
måste man ha en viss beredskap för detta. Påpekades
också i sammanhanget att museispårvägarnas säkerhetsbestämmelser
t o m inspirerat kommersiella spårvägstrafikbolag
att använda dessa som underlag för egna. Avslutningsvis
konstaterades att om nya krav kommer måste man ha kraftfulla
motiveringar om man i nya bestämmelser vill ha "museala
undantag".
Vad gäller gemensamma beröringspunkter mellan MRO
och JHRF så konstaterades att MROs VL erhållit en
plats som adjungerad i JHRFs styrelse. Därmed finns en mycket
god bas för dialog mellan organisationerna. Gemensamma frågor
torde exempelvis vara ambitionen att dokumentera historisk information
samt gemensamma materialinköp. En konkret följd av
dessa tankar blev att JHRF skulle erhålla en inbjudan att
delta i MROs "ångloksgrupp" f v b sina medlemsföreningar.
Därefter informerade JHRF om bevarandeplanen. Denna kommer
att bli klar i år och omfattar då c:a 1700 järnvägsfordon.
Man har i denna använt sig av en "antikvarisk nomenklatur"
rörande fordonens status och bevarandevärde. Vad gäller
smalspåriga fordon finns ännu ingen sådan då
dylika i princip redan är räddade av de olika föreningarna.
Men på sikt kan det bli önskvärt/ nödvändigt
att upprätta sådana -åtminstone inom föreningarna-
för att kunna använda vid t ex konkurser och när
föreningar av andra anledningar upphör. Detta för
att försöka försäkra sig om att värdefulla
fordon bevaras på ett eller annat sätt.
Sammanfattning av beslut under fredagen:
· Vad gäller TRI upplystes om att EUs "safety
directives" måste bevakas. Dessa ska bli klara till
hösten, och till dess är lobbyverksamhet i någon
form viktig inför anpassning/ upptagning i svensk lagstiftning.
MROs "TRI-grupp" skall aktiveras och förhoppningsvis
"ta ny fart" till hösten då ULJs nuvarande
trafikchef Björn Perneborn förklarat sig villig att
ta ansvar för gruppen. MRO kommer inte att ställa sig
bakom ansökan till Riksantikvarieämbetet om att ta
fram en ny TRI.
· Beträffande frågan om ett ev "kompetenscenter"
så konstaterades att JHRFs förslag om att åstadkomma
något "i mindre skala" i Krylbo låter mer
realistiskt. Beträffande frågan om det IBAB och Järnvägsmuseum
driver så vill såväl JHRF som MRO se tiden an.
Konstaterades också att ett "kompetenscentrum"
kan vara mer abstrakt, t ex i form av information om var kompetenser
kan inhämtas på Internet. Denna diskussion skall därmed
fortsätta.
Under lördagen diskuterades inledningsvis frågan
om MRO sysslar med "rätt frågor". Konstaterades
då att MRO bör vara en branchorganisation för
de som kör på "egen bana", och att man bör
därmed koncentrera sig på "kärnfrågor"
kring detta. MRO kan inte vara något "självändamål"
då i stort sett samtliga engagerade i des verksamhet också
är engagerade i sina "hemmaföreningars" verksamhet.
Det gäller att dels hitta folk som vill driva olika för
MRO viktiga frågor -men också att hitta frågor
som MRO vill/ kan driva.
Beträffande just frågor att syssla med erbjöd
sig Sven Fernqvist, ordförande ÖSlJ, att dela med sig
av de erfarenheter och kunskaper han skaffat sig angående
miljöarbete och problem/ lösningar kring detta en museibana
kan "råka ut för". Därför föreslogs
att Sven ska om möjligt bilda ett "nätverk"
med intresserade kring detta från andra medlemsföreningar.
Sedan får framtiden utvisa om detta kan utvecklas till
en arbetsgrupp i frågan.
Sak samma med erbjudandet från Lennart Heljefors, ordförande
SRJmf, som erbjöd sig att bilda ett nätverk kring försäkringsfrågor,
som han arbetat med och skaffat sig erfarenhet av.
Sammanfattningsvis konstaterades följande vad gäller
arbetsgrupper/ nätverk:
· "TRI/ säo-gruppen" tar ny fart till hösten
genom Björn Perneborns försorg
· "Ångloksgruppen" gör sammaledes
genom samarbetet med intresserade JHRF-föreningar
· Ett "miljönätverk" bildas genom
Sven Fernqvists försorg
· Ban- och signalgrupperna fortsätter som tidigare
(?)
· Ett "försäkringsnätverk" bildas
genom Lennart Heljefors försorg
(e-post Sven Fernqvist: skutudden@telia.com, Lennart Heljefors;
lennart.heljefors@telia.com)
Vad gäller mötena så framfördes önskemål
om att varje medlemsförening skulle utse två representanter
att delta i MRO-mötena. Detta enligt det som gällde
när MRO bildades. Efter en stunds diskussion fastslogs följande
principer för möten fortsättningsvis:
· "Vårmötet" blir ett temamöte
med "gästföreläsare" som hålls
"i Stockholmstrakten". Här ska också informeras
om aktuella frågor.
· "Ordförandemötet" permanentas till
ett om året och blir därmed något av ett "strategimöte"
där riktlinjerna för verksamheten slås fast.
Till detta inbjuds åtminstone en av arbetsgrupperna/ nätverken
för att redogöra för sin verksamhet.
· "Höstmötet" blir som tidigare ett
lite längre årsmöte hos någon medlemsförening,
givetvis också inkluderande aktuell information/ diskussion
och "sociala aktiviteter" i form av tågutfärder
o dyl. En "fast lista" bör upprättas så
att alla tidigare kan se var och när framtida möten
skall avhållas.
Beträffande "styrelsen" så konstaterades
att denna skulle kanske fungera lite lättare med mer traditionella
befattningar. Därmed fastslogs att man borde ändra
stadgarna så att åtminstone en ordförande, en
sekreterare och en kassör valdes vid varje årsmöte.
Denna fråga ska tas upp vid nästa "vårmöte".
Vad gäller samarbete med andra organisationer (= JHRF)
så konstaterades att tre föreningar (AGJ, FVJ och
NBVJ) är med i både dessa och i MRO. De behöver
dock enligt ett beslut inom JHRF inte betala full medlemsavgift
i JHRF om de också är medlemmar i MRO. Såsom
tidigare nämnts så är MROs VL adjungerad i JHRFs
styrelse, varför det fastslogs att det borde vara lämpligt
att även bjuda in representanter från JHRF att delta
i MROs möten. Dock undantaget "ordförandekonferensen".
Särskilt angeläget bedömdes deras närvaro
vid framtida "temamöten" på våren
vara, vilka oftast troligen också kommer att beröra
JHRF-föreningarna. Underströks också att JHRFs
representanter inte kommer att ha någon rösträtt
på MROs möten, i likhet med vad VL inte heller har
vid JHRFs styrelsemöten.
Därefter informerade Vice VL/ sekreteraren om att man
till nästa möte (= vårmötet) kommer att
ta kontakt med två föreningar, Järnvägssällskapet
Åmål- Årjäng (JÅÅJ) samt Tjustbygdens
Järnvägsförening (TJF), för att tillfråga
dem om deras intresse att gå med i MRO. Om de är intresserade
kommer de också att inbjudas till nämnda möte.
Björn Tapper informerade sedan om arbetet med årets
"Tågsommar". Denna är nu under produktion,
och intresset är stort, såväl från medverkande
banor/ föreningar o dyl som från "mottagare"
av densamma (t ex turistbyråer o dyl).
Johan Vinberg framförde därefter önskemål
från valberedningen om förslag till ny VL/ ordförande.
Detta då Sten E förklarat att han endast kan avvara
tid för detta uppdrag fram till nästa årsmöte.
Avslutningsvis sammanfattades detta möte med följande
punkter:
· MRO skall ej upphöra (trots ganska dåligt
engagemang/ intresse från medlemsföreningarna -även
till detta möte)
· Man ska ha tre möten per år
· Ledningen ska få en formellare sammansättning
vad gäller befattningarna
· Arbetsgrupperna ska fortsätta och förhoppningsvis
ta ny fart, plus att nätverk bildas kring miljö- och
försäkringsfrågor
· Möjligen att också ett nätverk bildas
för att bevaka nya remisser och nya lagstiftningsfrågor.
Detta enligt önskemål från Sven Fredén,
som nu ensam gör detta.
Lars Granström
Vice VL/ sekreterare
2002-09-28 Webmaster:
Rolf
Sten |