MRO
vårmöte
2002-04-20

Åter till biblioteket innehållsförteckning? Klicka i bilden ovan!

  Protokoll från MROs vårmöte lördagen den 20 april 2002

Tid: 11.00 - 18.00
Plats: Leksaksmuseet i Vadstena
Närvarande: 15 personer enligt bilaga

§ 1. Mötets öppnande
Ole Svensson, ordförande i WFJ, förklarade mötet för öppnat.

§ 2. Mötets behöriga utlysande
Mötet befanns vara behörigen utlyst.

§ 3. Fastställande av dagordning
Förslaget till dagordning fastställdes utan ändringar.

§ 4. Val av mötesordförande
Ole Svensson valdes till ordförande.

§ 5. Val av mötessekreterare
Daniel Wiklund valdes till sekreterare

§ 6. Val av justeringsmän
Jan Karlsson och Johan Christiansson valdes till justeringsmän.

§ 7. Föregående protokoll
Protokollet från MRO:s höstmöte i Nora den 6 oktober 2001 lades till handlingarna med kort diskussion angående Sveriges Järnvägsmuseum. Denna diskussion hänsköts till punkt 13, Övriga ärenden.

Protokollet från ordförandekonferensen i Mariefred den 15-16 mars 2002 lades till handlingarna med följande förändringar av lydelsen:
1. Passagen om "stand alone railways" i första stycket ska ändras då den baseras på ett missförstånd.
2. Ett beslut om att en adresslista för medlemsföreningarna med kontaktpersoner i respektive föreningar saknas i protokollet och ska läggas till.
3. Den första punkten i mötessammanfattningen ska strykas och ersättas med en positivare text.

§ 8. Skrivelser ankomna och avgångna
VL Sten Erson-Wester informerade mötet om att MRO är omnämnda i JHRF:s skrivelse angående kompetenscenter.

Ett utlåtande har sänts av Sven Fridén till Järnvägsinspektionen angående Det Norske Veritas riskanalys avseende nya regler om hastighetsövervakning av tåg. Uppföljning av detta sker fortlöpande av Sven Fridén.

§ 9. Rapporter från avdelningar
Inga rapporter fanns.

§ 10. Diskussionsfrågor
A) Ska MRO ha fortsatt medlemskap i FEDECRAIL?
På förfrågan så informerade Sven Fridén deltagarna om FEDECRAIL:s verksamhet och organisation samt vad som FEDECRAIL har åstadkommit. Diskussionerna rörde främst den relativt stora kostnad som medlemskapet i FEDECRAIL innebär för MRO och den uppenbara bristen på information från FEDECRAIL:s sida. Mötet beslutade att avvakta det kommande FEDECRAIL-mötet i Riga för att se utvecklingen och bordlade frågan till höstmötet. Mötet beslutade vidare att Verkställande Ledamoten ska vara MROs officiella representant på mötet i Riga. Beslut togs även att subventionera den konferensavgift (för närvarande ca EUR 400) som utgår vid FEDECRAIL:s möten för MRO:s officiella representant. Övriga kostnader i samband med resan bekostas av representanten.

B) I vilken utsträckning ska MRO engagera sig i övertagande av stationer, lokstall, m.m. när dessa avyttras runt om i landet?
Diskussionen avvek från ämnet tämligen omgående och istället informerade Sten Erson-Wester om det kompetenscenter som har föreslagits av Inlandsbanan AB (IBAB) och Sveriges Järnvägsmuseum. MRO:s primära intresse i ett sådant kompetenscenter är möjlighet till informations- och kunskapsutbyte.

§ 11. Förslag till stadgeändring för att möjliggöra nya benämningar i styrelsen
Förslaget att byta beteckningar i styrelsen till ordförande, sekreterare samt kassör mottogs positivt. Beslut togs att ge presidiet i uppdrag att skapa ett förslag till nya stadgar att sändas till medlemsföreningarna i stadgeenlig tid inför höstmötet så att beslut om förändring av stadgar där kan tas.

§ 12. Upprättande av lista/förteckning över arrangörer av framtida möten
Beslut togs om att ÖSlJ ska arrangera höstmötet som ska hållas helgen den 12-13 oktober 2002.

Beslut togs att presidiet ska bjuda in Järnvägssällskapet Åmål-Årjäng (JÅÅJ) samt Tjustbygdens Järnvägsförening (TJF) till höstmötet.

Ett förslag till lista över kommande mötesarrangörer ska tas fram av presidiet för beslut på höstmötet.

§ 13. Övriga ärenden
A) Gemensam trafikstatistik
Underlag för insamlande av gemensam trafikstatistik tas fram av Sven Fridén. Sven har även primärt ansvar att se till att statistiken lämnas in till MRO.

B) Angående Sveriges Järnvägsmuseums framtid
Mötet beslutade att en skrivelse som poängterar MRO:s mening angående Sveriges Järnvägsmuseum ska skickas iväg till Näringsdepartementet (och övriga intressenter).

C) Skrivelse angående WFJ
Mötet beslutade att Sten Erson-Wester i samarbete med Ole Svensson ska författa en skrivelse där MRO uttalar sitt stöd för Wadstena-Fogelsta Järnväg.

D) Vintersäsongens resultat
Samtliga representerade förening fick möjlighet att berätta om utvecklingen i den egna föreningen sedan höstmötet i oktober.

o NBVJ beskrev hur ett generationsskifte i styrelsen har lett fram till ett stort lyft för föreningen. NBVJ har även ökat sin marknadsföring och erbjuder nu paketresor för företag m.fl. Vidare berördes att maskinavdelningen var överhopad av prylar och kunde tänka sig att ge bort saker som det inte finns behov av till föreningar där de kan komma till användning.
o ÖSlJ arbetar på "som vanligt" men poängterar att resandesiffrorna för 2001 var relativt låga och att detta följer den allmänna trend som har kunnat skönjas i några år. Två problem lyftes fram, det första att personalen blir allt äldre och att det är problem med nyrekrytering samt att vissa problem föreligger angående utbyggnaden på södersidan av Gripsholmsviken. Detta problem verkar dock gå att lösa inom en nära framtid.
o GHJ (som inte var representerade på höstmötet) berättade att trafiken under 2001 var relativt god, ca 5500 resor på 35 trafikdagar. Vidare så äger GHJ numera hela sin bana och kommer att köra trafik som vanligt under 2002. Föreningen har vissa ekonomiska problem och gick 2001 med ca 50 tkr i underskott.
o ULJ har blivit klar med en förlängning av banan och kommer att ha den största förändringen i trafiken på många år. Den s.k. veteranturen är nerlagd då det varit problem med båtdelen. En "lilla veteranturen" samt "i Linnés fotspår" ska lanseras under året. Vidare rapporterades att beställningstrafiken redan kommit igång.
o AGJ drabbades av inre problem (bråk och dålig personkemi) under 2001 i samband med generationsskifte bland de ledande posterna. Den nya styrelsen rapporteras ha "mer realism" än tidigare. På grund av brister i samband med medlemslån som har förekommit så kommer föreningens ekonomi att styras mycket strikt i framtiden. Flera projekt med ångloksrenoveringar kommer troligtvis att avslutas under 2002.
o MUMA har haft vissa fuktproblem, dels p.g.a. en tät vagnhall utan avfuktnings aggregat samt p.g.a. igentäppta dräneringar. Under 2002 kommer föreningen att köra ungefär som vanligt. Även MUMA rapporterar problem med nyrekrytering samt minskande besöksantal.
o JTJ rapporterar att sträckan från Tallås mot Svartbäcken är klar för trafik och att det ger Tallås en centralare position på banan. Förhandlingar pågår med Stora Enso om köp av banan samt Svartbäckens stationshus. Vidare ska JTJ försöka uppföra en ny vagnhall samt köra trafik i princip som föregående år.
o WFJ rapporterar att läget gentemot kommunen har förbättrats, dels genom hårt arbete med främst städning av stationsområdet samt genom den stödförening (Vadstena Järnvägs Vänner) som bildades under hösten 2001. Allmän trafik ligger fortfarande nere under tiden som försök görs att få banan farbar genom staden. En vagn (MÖJ 1001) har arrenderats ut på 10 år att användas som vandrarhem på stationsområdet och håller på att renoveras och byggas om för detta. Generellt så har stämningen i och runt föreningen blivit mycket mer positiv.

E) Angående bristen på artiklar om museibanor i tidskriften TÅG
Tankar angående bristen på museibanor i TÅG diskuterades och det beslutades att Christer Malm ska ta muntlig kontakt med TÅG:s redaktör Jan Lindahl angående denna fråga. Vidare uppmanades föreningarna att själva presentera material för tidningen. En idé som presenterades var att TÅG skulle kunna ta material ur föreningstidningarna för vidare publikation.

§ 14. Mötets avslutande
Ordföranden förklarade mötet för avslutat

Vid protokollet

Daniel Wiklund, vice ordförande MfWFJ

 

Protokollet justeras

Jan Karlsson Johan Christiansson

Bilaga: Deltagarförteckning

Namn 

Staffan Beijer
Johan Christiansson
Sten Erson-Wester
Sven Fredén
Marcus Jacobson
Torbjörn Jansson
Jan Karlsson
Örjan Karlsson
Thomas Lange
Christer Malm
Ole Svensson
Per-Olof Söderpalm
Björn-Erik Tapper
Lennart Wedemark
Daniel Wiklund
Jan Winberg

Organisation

GHJ 
WFJ
MRO
MRO
AGJ
JTJ
WFJ
ÖSlJ
SS
ÖSlJ
WFJ
AGJ
MUMA
NBVJ
WFJ
ULJ


Nio föreningar var representerade. Dessa var AGJ, GHJ, JTJ, MUMA, NBVJ, SS, ULJ, WFJ samt ÖSlJ.

 

 

Retur till sidans början

2002-09-11 Webmaster: Rolf Sten