Åter
till biblioteket innehållsförteckning? Klicka i bilden
ovan!
|
Protokoll från MROs vårmöte lördagen
den 20 april 2002 |
Tid: 11.00 - 18.00
Plats: Leksaksmuseet i Vadstena
Närvarande: 15 personer enligt bilaga
§ 1. Mötets öppnande
Ole Svensson, ordförande i WFJ, förklarade mötet
för öppnat.
§ 2. Mötets behöriga utlysande
Mötet befanns vara behörigen utlyst.
§ 3. Fastställande av dagordning
Förslaget till dagordning fastställdes utan ändringar.
§ 4. Val av mötesordförande
Ole Svensson valdes till ordförande.
§ 5. Val av mötessekreterare
Daniel Wiklund valdes till sekreterare
§ 6. Val av justeringsmän
Jan Karlsson och Johan Christiansson valdes till justeringsmän.
§ 7. Föregående protokoll
Protokollet från MRO:s höstmöte i Nora den 6
oktober 2001 lades till handlingarna med kort diskussion angående
Sveriges Järnvägsmuseum. Denna diskussion hänsköts
till punkt 13, Övriga ärenden.
Protokollet från ordförandekonferensen i Mariefred
den 15-16 mars 2002 lades till handlingarna med följande
förändringar av lydelsen:
1. Passagen om "stand alone railways" i första
stycket ska ändras då den baseras på ett missförstånd.
2. Ett beslut om att en adresslista för medlemsföreningarna
med kontaktpersoner i respektive föreningar saknas i protokollet
och ska läggas till.
3. Den första punkten i mötessammanfattningen ska strykas
och ersättas med en positivare text.
§ 8. Skrivelser ankomna och avgångna
VL Sten Erson-Wester informerade mötet om att MRO är
omnämnda i JHRF:s skrivelse angående kompetenscenter.
Ett utlåtande har sänts av Sven Fridén
till Järnvägsinspektionen angående Det Norske
Veritas riskanalys avseende nya regler om hastighetsövervakning
av tåg. Uppföljning av detta sker fortlöpande
av Sven Fridén.
§ 9. Rapporter från avdelningar
Inga rapporter fanns.
§ 10. Diskussionsfrågor
A) Ska MRO ha fortsatt medlemskap i FEDECRAIL?
På förfrågan så informerade Sven Fridén
deltagarna om FEDECRAIL:s verksamhet och organisation samt vad
som FEDECRAIL har åstadkommit. Diskussionerna rörde
främst den relativt stora kostnad som medlemskapet i FEDECRAIL
innebär för MRO och den uppenbara bristen på
information från FEDECRAIL:s sida. Mötet beslutade
att avvakta det kommande FEDECRAIL-mötet i Riga för
att se utvecklingen och bordlade frågan till höstmötet.
Mötet beslutade vidare att Verkställande Ledamoten
ska vara MROs officiella representant på mötet i Riga.
Beslut togs även att subventionera den konferensavgift (för
närvarande ca EUR 400) som utgår vid FEDECRAIL:s möten
för MRO:s officiella representant. Övriga kostnader
i samband med resan bekostas av representanten.
B) I vilken utsträckning ska MRO engagera sig i övertagande
av stationer, lokstall, m.m. när dessa avyttras runt om
i landet?
Diskussionen avvek från ämnet tämligen omgående
och istället informerade Sten Erson-Wester om det kompetenscenter
som har föreslagits av Inlandsbanan AB (IBAB) och Sveriges
Järnvägsmuseum. MRO:s primära intresse i ett sådant
kompetenscenter är möjlighet till informations- och
kunskapsutbyte.
§ 11. Förslag till stadgeändring för
att möjliggöra nya benämningar i styrelsen
Förslaget att byta beteckningar i styrelsen till ordförande,
sekreterare samt kassör mottogs positivt. Beslut togs att
ge presidiet i uppdrag att skapa ett förslag till nya stadgar
att sändas till medlemsföreningarna i stadgeenlig tid
inför höstmötet så att beslut om förändring
av stadgar där kan tas.
§ 12. Upprättande av lista/förteckning
över arrangörer av framtida möten
Beslut togs om att ÖSlJ ska arrangera höstmötet
som ska hållas helgen den 12-13 oktober 2002.
Beslut togs att presidiet ska bjuda in Järnvägssällskapet
Åmål-Årjäng (JÅÅJ) samt Tjustbygdens
Järnvägsförening (TJF) till höstmötet.
Ett förslag till lista över kommande mötesarrangörer
ska tas fram av presidiet för beslut på höstmötet.
§ 13. Övriga ärenden
A) Gemensam trafikstatistik
Underlag för insamlande av gemensam trafikstatistik tas
fram av Sven Fridén. Sven har även primärt ansvar
att se till att statistiken lämnas in till MRO.
B) Angående Sveriges Järnvägsmuseums framtid
Mötet beslutade att en skrivelse som poängterar MRO:s
mening angående Sveriges Järnvägsmuseum ska skickas
iväg till Näringsdepartementet (och övriga intressenter).
C) Skrivelse angående WFJ
Mötet beslutade att Sten Erson-Wester i samarbete med Ole
Svensson ska författa en skrivelse där MRO uttalar
sitt stöd för Wadstena-Fogelsta Järnväg.
D) Vintersäsongens resultat
Samtliga representerade förening fick möjlighet att
berätta om utvecklingen i den egna föreningen sedan
höstmötet i oktober.
o NBVJ beskrev hur ett generationsskifte i styrelsen har
lett fram till ett stort lyft för föreningen. NBVJ
har även ökat sin marknadsföring och erbjuder
nu paketresor för företag m.fl. Vidare berördes
att maskinavdelningen var överhopad av prylar och kunde
tänka sig att ge bort saker som det inte finns behov av
till föreningar där de kan komma till användning.
o ÖSlJ arbetar på "som vanligt" men poängterar
att resandesiffrorna för 2001 var relativt låga och
att detta följer den allmänna trend som har kunnat
skönjas i några år. Två problem lyftes
fram, det första att personalen blir allt äldre och
att det är problem med nyrekrytering samt att vissa problem
föreligger angående utbyggnaden på södersidan
av Gripsholmsviken. Detta problem verkar dock gå att lösa
inom en nära framtid.
o GHJ (som inte var representerade på höstmötet)
berättade att trafiken under 2001 var relativt god, ca 5500
resor på 35 trafikdagar. Vidare så äger GHJ
numera hela sin bana och kommer att köra trafik som vanligt
under 2002. Föreningen har vissa ekonomiska problem och
gick 2001 med ca 50 tkr i underskott.
o ULJ har blivit klar med en förlängning av banan och
kommer att ha den största förändringen i trafiken
på många år. Den s.k. veteranturen är
nerlagd då det varit problem med båtdelen. En "lilla
veteranturen" samt "i Linnés fotspår"
ska lanseras under året. Vidare rapporterades att beställningstrafiken
redan kommit igång.
o AGJ drabbades av inre problem (bråk och dålig personkemi)
under 2001 i samband med generationsskifte bland de ledande posterna.
Den nya styrelsen rapporteras ha "mer realism" än
tidigare. På grund av brister i samband med medlemslån
som har förekommit så kommer föreningens ekonomi
att styras mycket strikt i framtiden. Flera projekt med ångloksrenoveringar
kommer troligtvis att avslutas under 2002.
o MUMA har haft vissa fuktproblem, dels p.g.a. en tät vagnhall
utan avfuktnings aggregat samt p.g.a. igentäppta dräneringar.
Under 2002 kommer föreningen att köra ungefär
som vanligt. Även MUMA rapporterar problem med nyrekrytering
samt minskande besöksantal.
o JTJ rapporterar att sträckan från Tallås mot
Svartbäcken är klar för trafik och att det ger
Tallås en centralare position på banan. Förhandlingar
pågår med Stora Enso om köp av banan samt Svartbäckens
stationshus. Vidare ska JTJ försöka uppföra en
ny vagnhall samt köra trafik i princip som föregående
år.
o WFJ rapporterar att läget gentemot kommunen har förbättrats,
dels genom hårt arbete med främst städning av
stationsområdet samt genom den stödförening (Vadstena
Järnvägs Vänner) som bildades under hösten
2001. Allmän trafik ligger fortfarande nere under tiden
som försök görs att få banan farbar genom
staden. En vagn (MÖJ 1001) har arrenderats ut på 10
år att användas som vandrarhem på stationsområdet
och håller på att renoveras och byggas om för
detta. Generellt så har stämningen i och runt föreningen
blivit mycket mer positiv.
E) Angående bristen på artiklar om museibanor
i tidskriften TÅG
Tankar angående bristen på museibanor i TÅG
diskuterades och det beslutades att Christer Malm ska ta muntlig
kontakt med TÅG:s redaktör Jan Lindahl angående
denna fråga. Vidare uppmanades föreningarna att själva
presentera material för tidningen. En idé som presenterades
var att TÅG skulle kunna ta material ur föreningstidningarna
för vidare publikation.
§ 14. Mötets avslutande
Ordföranden förklarade mötet för avslutat
Vid protokollet
Daniel Wiklund, vice ordförande MfWFJ
Protokollet justeras
Jan Karlsson Johan Christiansson
Bilaga: Deltagarförteckning
Namn
Staffan Beijer
Johan Christiansson
Sten Erson-Wester
Sven Fredén
Marcus Jacobson
Torbjörn Jansson
Jan Karlsson
Örjan Karlsson
Thomas Lange
Christer Malm
Ole Svensson
Per-Olof Söderpalm
Björn-Erik Tapper
Lennart Wedemark
Daniel Wiklund
Jan Winberg |
Organisation
GHJ
WFJ
MRO
MRO
AGJ
JTJ
WFJ
ÖSlJ
SS
ÖSlJ
WFJ
AGJ
MUMA
NBVJ
WFJ
ULJ |
Nio föreningar var representerade. Dessa var AGJ, GHJ, JTJ,
MUMA, NBVJ, SS, ULJ, WFJ samt ÖSlJ.
2002-09-11 Webmaster:
Rolf
Sten |