Åter till innehållsförteckning? Klicka i bilden
ovan!
|
Förslag till utbildningsplan
och målprogram för kurs,
Banbesiktning av museijärnväg och industrispår |
Förord
Kursen är avsedd för personal som främst
skall besikta museijärnvägar eller industrispårsanläggningar,
med max sth 50 km/h. Kursen behandlar endast bandelen av spåranläggningen.
Utbildning för signaldelen behandlas inte i denna utbildning.
Kursen är upplagd för en bedrivas i studiecirkelform,
med inslag av självstudier mellan kurstillfällena.
Lämplig uppdelning är 5 kvällar a 3 h teori och
2 st heldagar praktik.
Dock går det bra att anordna kursen som vanlig undervisningsform
och då är omfattning 4 st heldagar.
Bakgrund
Efter olyckan 1998 vid museibanan i Vadstena, började Järnvägsinspektionen
att ifrågasätta lämpligheten att inte ställa
några formella kompetenskrav på spårbesiktare
vid museijärnvägarna.
Denna utbildningsplan skall ses som ett gemensamt agerande från
MRO banorna att ta ansvar för kompetensen hos en nyckelperson
som spårbesiktaren är.
De som redan är utsedda till spårbesiktare antas uppfylla
kraven i bl.a. BV-FS 1997:2. Eftersom arbetsuppgiften är
en befattning med arbetsuppgifter av direkt betydelse för
trafiksäkerheten skall dock kunskapen verifieras i kunskapskontroll
och fortbildning i enlighet med utbildningsplanen. Andra utbildningar,
dvs äldre SJ-kurser och nuv BV-kurser i spårbesiktning
ger också kompetens för arbetsuppgiften. Mångårig,
vitsordad erfarenhet ger också kompetens.
Utbildningsplan
Kursledaren
Kursledaren skall ha flerårig erfarenhet av banbesiktning
av spåranläggningar och bör
själv lett sådan verksamhet. Erfarenheter från
vuxenutbildning är också lämpligt.
Kompetensnämnd, utbildningsnämnd el dyl, bedömer
om kursledaren uppfyller kraven.
Verifikat på ovanstående är önskvärt
om inte personlig kännedom om vederbörandes lämplighet
finnes.
Förkunskaper
Deltagarna skall ha flerårig erfarenhet av banunderhåll
av spåranläggning.
Befattningen som spårbesiktare är en befattning med
arbetsuppgifter av direkt betydelse för trafiksäkerheten.
Detta innebär att blivande spårbesiktare skall uppfylla
hälsokraven enl BV-FS 1991:2, dessutom bör dessa även
inneha kompetensen som TSM A-arbete. Vidare bör deltagarna
bedömts lämplig för befattningen av chef, kompetensnämnd
eller dylikt
Teorimoment
A Grundläggande regler och lagar - Regler och lagar
- Rutiner
- Dokumention |
1 h |
B Banöverbyggnad
- Spår
-
Växlar |
3 h
2 h |
C Banunderbyggnad - Konstbyggnader
- Broar
- Bergtekniska anläggningar
- Trummor
- Diken och dräneringar
- Geoteknik |
3 h |
D Övriga anläggningar - Fritt utrymme
- Plattformar
- Plankorsningar
- Sikt
- Skyltar, tavlor
- Stängsel
- Övriga anordningar |
3 h |
E Sammanfattning och kunskapskontroll |
3 h |
Summa teori moment
uppdelas på 5 tillfällen |
15 h |
Praktikmoment |
|
Studie av olika fel och objekt |
8 h |
Jämförelsebesiktning
Dvs samtliga kursdeltagare besiktar en given sträcka, oberoende
av varandra. Resultaten jämförs och diskuteras. |
8 h |
Summa praktik moment
uppdelas på 2 tillfällen |
16 h |
Praktik
Därefter praktik under en erfaren besiktningsman ledning.
Praktiken omfattar ca 1-5 dagar, beroende på bakgrundskunskaper.
Praktiken kan med fördel utföras på annan spåranläggning,
än den som det senare skall tjänstgöras på.
Examination
För att banbesiktaren kan godkännas skall följande
krav uppfyllas:
Godkänd hälsodeklaration enl. BV-FS 1991:2.
Bedömd var lämplig för befattningen av chef, kompetensnämnd
motsv.
Genomförd och godkänd kunskapskontroll, på kursen
.
Genomförd praktik, och vitsordad praktik.
Examinationen utförs av kursledaren.
Fortbildning
Samtliga besiktningsmän skall fortbildas vart 3:e år.
Fortbildning skall även genomföras för besiktningsmän
som har annan lämplig utbildning, exempelvis SJ eller BV-kurser
i banbesiktning.
Fortbildning omfattar erfarenhetsåterföring, tillkommande
bestämmelser och
repetition av ovanstående kurs.
Fortbildningens längd 3 h
Övergångsbestämmelser
De banbesiktare som är utsedda av CBa vid denna utbildningsplan
ikraftträdande, får under en övergångstid
om högst 1 (ett) år fortsätta som banbesiktare
utan att särskild fortbildning eller kunskapskontroll är
genomförd.
Målprogram för kurs
Banbesiktning av museijärnvägar och industrispår
Efter kursen skall deltagarna kunna:
- Redogöra för de regler och föreskrifter som
gäller vid banbesiktning av spåranläggning vid
museijärnvägar och industrispår.
- Utföra banbesiktning av spåranläggning enl.
för resp. anläggning gällande regler.
- Bedöma vilka åtgärder som kan behöva sättas
in för att åtgärda bantekniska fel på spåranläggning,
samt att vidmakthålla spåranläggningen
Delmål
A GRUNDLÄGGANDE REGLER OCH LAGAR
A1 Redogöra för föreskrifter , lagar och begrepp
för banbesiktning på resp. anläggning.
A2 Beskriva hur en besiktningsrapport skall utformas
A3 Redogöra hur ansvarsfördelning mellan ansvarig
för spåranläggningen och besiktningsmannen.
A4 Redogöra för de krav som ställs på
besiktningsmannen
B BANÖVERBYGGNAD
B1 Utföra manuell spårlägeskontroll av spåranläggning
och tolka resultatet.
- upptäcka spårviddsökningar i närheten
och över tolerans
- utföra skevningsmätning och beräkna aktuellt
ramptal
B2 Kontrollera sliprar och befästningar, beträffande
- antal och avstånd
- allmän tillståndet
- nednötning i slipern
- befästningens hållbarhet
- kvarvarande livslängd i förhållande till trafikuppgiften
- understoppning
B3 Kontrollera ballastens mängd och kvalitet, speciellt
i solkurvehänseende
B4 Kontrollera räler och skarvar med hänseende på
- sprickor eller andra skador som kan leda till rälsbrott
- rälsvandring
- skarvarnas kondition
- skarvöppningarnas storlek
B5 För spårväxlar
- kunna använda växelbesiktningsblanketten och växelkortet
- kontrollera bantekniska mått i spårväxeln
- bedöma växeln allmän kondition och föreslå
åtgärder för vidmakthållande.
C BANUNDERBYGGNAD
C1 Kontrollera banunderbyggnaden
- så att sättningar i underliggande jordar ej förekommer
- med avseende på tjälskador
- avseende dräneringsledningarna och öppna dikens funktion
- avseende banans stabilitet beträffande erosion
- trummors funktion och täthet
C2 För broar kontrollera
- att ingen erosion har skett krig brons grundläggning eller
bankanslutning
- att landfästen och mellanstöd ej har rört sig
eller är skadade
- att dess lager är oskadade
- att överbyggnaden inte har synliga sprickor eller på
annat sätt visar skador från påkörning
- att sliprarnas infästning inte har lossnat samt att skyddsräler
är oskadade
C3 Kontrollera att skred och ras ej kan inträffa
- för berganläggningar genom att stenar och block faller
ned på spåret
- genom indikation av sprickor i marken
- genom aktiviteter utanför spåret som påverkar
spårets stabilitet såsom schaktning, återfyllning,
pålning etc.
D ÖVRIGA ANLÄGGNINGAR
D1 Redogöra för normalsektionen för fritt utrymme
samt kontrollera att inga okända föremål finns
inom detta område.
D2 Kontrollera plattformar och lastkajer med avseende på
sättningar, rörelser och ytlagret beständighet.
D3 För plankorsningar kontrollera
- kryssmärken
- att vägövergången inte uppvisar skador och
att gällande mått ej överskrids
- att måttlig sikt är uppnådd
- att varingskyltar, grindar och gångfållor är
oskadade och fungerar
D4 Kontrollera skyltar och tavlors placering och kondition,
jämfört med förteckning.
D5 Kontrollera staket, stängsel är intakta och uppfyller
funktionskraven.
D6 Kunna kontrollera andra för spårets ingående
komponenter av betydelse.
Utbildningsplanen och målprogrammet är utarbetade
av Sven Andersson, CBa Upsala-Lenna Jernväg och Mattias
Månsson, CBa Skånska Järnvägar.
Rev 2000-03-22
000402 Webmaster: Rolf Sten |