Åter
till biblioteket innehållsförteckning? Klicka i bilden
ovan!
|
Protokoll fört vid MROs
vårmöte 2001-05-05 |
MRO Mötesprotokoll
Museibanornas Riksorganisation 2001-05-06
Protokoll fört vid MROs vårmöte 2001-05-05
i "Djurgårdslinjens" lokaler vid Alkärret,
Stockholm
Inledningsvis berättade Stockhoms Spårvägars
marknadschef Thomas Lange lite om "Djurgårdslinjens"
organisation och tillkomst.
1: Mötets öppnande
MRO VL, Dick Bäcklund, hälsade de närvarande välkomna
till mötet varefter deltagarna kortfattat presenterade sig
(se deltagarförteckning). Därefter öppnades mötet.
2: Mötets behöriga utlysande
Mötesdeltagarna fastställde att mötet blivit behörigen
utlyst.
3: Fastställande av dagordning
De närvarande fastställde dagordningen med tilläggen
punkt 6 d "information om hemsidan" (juridisk konsult
Sten Erson-Wester föredragande), samt 8 "a" och
"b" innebärande "nästa möte"
respektive "information från valberedningen"
(Johan Vinberg föredragande i det sistnämnda).
4: Val av mötesordförande samt av justeringsmän
Till mötesordförande valdes SS ABs ordförande
Åke Strid samt till justeringsmän Johan Vinberg och
Thomas Lange. Dessutom utsågs Lars Granström till
tf mötessekreterare.
5: Genomgång av föregående mötes protokoll
Detta distribuerades till de närvarande för genomläsning
varefter de godkände detta utan anmärkningar.
6a; "Rapporter från FEDECRAIL":
Skriftlig rapport från Sven Fredén, som företrätt
MRO vid FEDECRAILs senaste möte i Turino, delades ut och
lästes upp. I denna betonades särskilt att vi måste
bevaka det lagstiftningsarbete som blir följden i bl a Sverige
tack vare kommande direktiv inom EU om (järnvägs)trafiksäkerhet.
Vi måste kunna påtala varför museibanorna behöver
undantag från "fyrkantiga regler" utan att säkerheten
blir lidande. MRO bör identifiera handläggare på
departementen för att kunna "uppvakta" dessa.
Påpekades också i detta sammanhang att det även
är nödvändigt att göra detta med hänsyn
till att kunna säkra framtida ekonomiska bidrag via Riksantikvarieämbetet,
men att det är två skilda saker/ skilda departement.
Mötet utsåg Dick Bäcklund, Johan Vinberg,
Sten Erson-Wester samt Christer Bringemark att utgöra en
kommitté för att få fram en "säkerhetsplattform"
där det påvisas hur vi -utan att ge avkall på
vår musealitet- kan sköta vår verksamhet på
ett säkert sätt. Även miljömässiga aspekter
bör vägas in i arbetet.
Diskuterades också i vilken mån vi kan göra
detta tillsammans med JHRF. Konstaterades då att vad gäller
"uppvaktningar" o dyl gällande bidragen så
är det inga problem då vi så att säga delar
samma museala ambitioner, men just beträffande "säkerhetsarbetet"
så har vi inte samma "plattform" för detta
då de trafikerar Banverkets spår och därmed
följer BV-TRI, medan vi museibanor har vår egen "säo"
på våra egna banor.
Avslutningsvis beträffande denna punkt så framfördes
önskemål till medlemsföreningarna om att till
nästa möte också skicka säkerhetshandläggare
för att kunna diskutera just "säkerhetsplattformen"
6b; "Rapport om samarbetsprojekt Sveriges Järnvägsmuseum,
JHRF och ArbetSam":
Bengt Nordh och Johan Vinberg berättade kring att utredningen
om att kunna fördela lotterimedel till bl a museijärnvägar
nu verkar vara överspelad då det spelas allt mindre
med de spel som skulle kunna ställa medel till förfogande
för detta. Frågan är därför om inte
denna "lösning" är inaktuell?
Därefter informerades om att de medel som i år
skulle förmedlas till bl a vår verksamhet (4 milj
SEK) skulle behöva vara 18-19 milj SEK om alla ansökningar
beviljades! Detta skall dock enligt Riksantikvarieämbetets
handläggare vara positivt. På så sätt visar
vi att pengarna verkligen behövs.
Däremot är då frågan hur årets
pengar, de fyra miljonerna, skall fördelas. Detta är
i dagsläget inte helt klarlagt. Men vad gäller vår
verksamhet så ingår SvJvm genom Robert Sjöö
i den referensgrupp som RAÄ skall använda sig av. Men
ska MRO yttra sig på något sätt?
Klart verkar det däremot vara att principerna för
fördelandet kommer vara att man eftersträvar geografisk
samt ekonomisk spridning (genom att dela upp pengarna i mindre
belopp). "Säkerhetsbefrämjande åtgärder"
kommer också att prioriteras.
Vad gäller samverkan med JHRF konstaterades här,
såsom tidigare nämnts, att vi pratat med dem vad gäller
antikvariska frågor, och om bidraget på något
sätt permanentas kan det vara idé att t ex bilda
en gemensam grupp för detta. Denna skulle då arbeta
fram argument att framföra till beslutande politiker/ department
och myndigheter varvid vi bör betona vår roll som
en del av arbetslivsmuséerna.
Till sist omtalades diskussionerna huruvida MRO som organisation
borde gå med i "ArbetSam", vilket några
av medlemsföreningarna gjort. Konstaterades då att
vi borde få större genomslag i denna "paraplyorganisation"
om vi fortsätter att gå med som enskilda föreningar
varvid museijärnvägarna då alltså helt
enkelt får större representation i "ArbetSam".
Detta borde också spridas till medlemsföreningarna,
vilket VL åtog sig att göra.
6c; "Rapporter från arbetsgrupper och konsulter":
Johan Vinberg rapporterade att "ångloksgruppen"
hade ett möte i dessa lokaler i januari varvid man främst
diskuterade utbildningsfrågor. Framförallt ur synvinkeln
om det fanns något i dessa som Järnvägsinspektionen
kunde reagera på. En sådan sak ansåg man att
kompetensen för ångloksexaminatorer kunde vara. Även
frågor kring om myndigheter i framtiden kommer att ha synpunkter
på maskinchefers erfarenheter och kompetens diskuterades.
Detta möte påtalade också att samma frågeställningar
kan komma fram på "banområdet", t ex för
banbesiktningar o dyl. Ska man bli tvungna att hyra in dylika
kompetenser? En del föreningar har i dagsläget själva
valt att göra så.
6d; "Rapport om hemsidan":
Sten Erson- Wester informerade om MROs hemsida på Internet
och att man planerar bygga upp en lösenordsskyddad "informationsbank"
på denna kring trafikintermezzon o dyl. Mötesdeltagarna
önskade mer information om vad som finns på hemsidan
och hur man får fram den. VL åtog sig att sprida
mer information kring detta.
7: Eventuella övriga rapporter
Utgick enär inga sådana inkommit.
8a; Övriga frågor, nästa möte:
Tidpunkt och plats för nästa möte, tillika MROs
årsmöte, fastställdes till 2001-10-06--10-07
i NBVJs regi. Vårmötet 2002 diskuterades också,
varvid det uttrycktes önskemål om att detta kunde
hållas på Spårvägsmuseum i Stockholm.
Åke Eriksson åtog sig att kontrollera detta.
8b; Övriga frågor, information från valberedningen:
Johan Vinberg tog upp frågeställningen om hur många
konsulter MRO behöver. Konstaterades att vi numera arbetar
mycket i arbetsgrupper kring vissa frågor, varför
exempelvis gruppen som arbetar med trafiksäkerhetsfrågor
borde få en sammankallande. Och då behövs kanske
inte dessutom en särskild konsult i dessa frågor?
Vad gäller arbetsavtalsfrågor är det allt färre
medlemsföreningar som har råd med anställda,
varför arbetet som konsult i dessa frågor nu är
så pass litet att denne, Anders Lomäng, tycker att
han kan klara av detta inom sitt uppdrag som vice VL.
9: Mötets avslutande
Åke Strid tackade de närvarande för visat intresse
och förklarade MROs vårmöte 2001 för avslutat,
varefter Thomas Lange inbjöd till kvällens spårvagnsutfärd
med middag på "Djurgårdslinjen".
Vid protokollet:
Lars Granström
Valda justeringsmän:
Johan Vinberg Thomas Lange
Anmälda deltagare i MRO vårmöte hos Stockholms
Spårvägar
5-6 maj 2001
2001-05-22 Webmaster: Rolf Sten |