Medlemmar
muma1
lennakatt
jtj
dellenbanan
loke
Landabanan3
78376479_10219416325974801_3381670980433739776_n
MUMA
Ringlinien
B49074BA-E991-4ADC-9FD0-35B23016D4C0
bläse1
fedecrailäger Sverige 2018
ohs1
agj1
MJ1
rlj-galleri-00014
IMG_1155
SkJ
IMG_7674
E62_043

Medlemmar 

Verksamheten bedrivs främst med ideellt engagemang och med de medel som verksmheten kör in under en säsong. Det ligger mycket hjärta i våra våra medlemsföreningar och ett enormt driv att visa upp det rörliga kulturarv som bidrog stort till samhällsutvecklingen men också till industri och persontransporter.


Museibanornas riksorganisation har 29 medlemmar över hela Sverige, medlemmarna är både fullt operativ museijärnvägar/spårvägar eller de föreningar som arbetar för att kunna bli operativa verksamheter. Här hittar du länkar till våra medlemmar och vi rekommenderar er varmt att besöka dem.



Galtströmståget

FGT är en ideell förening.

Vi driver museijärnväg vid Galtströms järnbruk samt att arbeta för etablerandet av Galtström som arbetslivsmuseum.

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV) förvaltar gemensamt den svenska normalspåriga järnvägens vagga. Åk ångtåg eller rälsbuss, se spännande och frustande stora ånglok, en härlig upplevelse för hela familjen!  Vi som får tågen att rulla är en skara entusiaster som arbetar ideellt. Vår verksamhet bakom kulisserna pågår året om, vi är unga och äldre, män och kvinnor som tillsammans utgör "Ångtåget uti Nora".  

Museispårvägen Malmköping

Dellenbanan

På Dellenbanan vill vi skapa en mötesplats och ett fantastiskt besöksmål på Delsbo station. I Delsbo, mitt på banan, har vi byggt upp flera verksamheter som vi är mycket stolta över, som dressinuthyrning, kafé och rälsbusstrafik. 

Köping–Uttersbergs Järnväg

Järnvägen var unik då den hade den mycket speciella spårvidden 1093 mm. Detta var en spårvidd som inte lär ha funnits någon annanstans i världen, utom på den lilla industribanan i Lisjö.

Föreningen har till ändamål att verka för bevarande och levandegörande av materiella och immateriella minnen från Köping–Uttersberg–Riddarhyttans Järnväg

Järnvägssällskapet Åmål-Årjäng

Jädraås-Tallås Järnväg

Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg, JTJ, är en ideell förening som driver en sex kilometer lång museijärnväg i Jädraås, ca 20 km väster om Ockelbo i Gästrikland. Vi förvaltar arvet efter Dala Ockelbo Norrsundets Järnväg (DONJ) inklusive de historiska stationsmiljöerna i Jädraås och Tallås.

Djurgårdslinjen

Vi är ett rullande spårvagnsmuseum med trafikvagnar från 1900-talets första sekel. Ombord på våra museala vagnar arbetar helt ideelt personal och alla våra intäkter går till att bevara det kulturarv vi förvaltar.

Vi har som målsättning att visa historiska spårvagnar från olika tidsperioder i Stockholms 150-åriga spårvägshistoria.

Wadstena-Fogelsta Jernväg

Uppsala-Lenna Jernväg

Museiföreningen Stockholm - Roslagens Järnvägar (SRJmf) är en ideell förening, som har till uppgift att  bevara och dokumentera järnvägshistoria från Roslagen samt bevara järnvägssträckan Uppsala Central – Faringe och driva den som museijärnväg, 


Östra Södermanlands Järnväg

Ägna en hel dag åt järnvägen eller kombinera järnvägsresan med några av de intressanta besöksmål som finns kring järnvägen. Det finns två populära rundturer, Slott & Ånga (Lilla rundturen) mellan Mariefred och Taxinge samt Mariefredsrundturen mellan Stockholm och Mariefred. På vår station i Mariefred finns Café & butik samt en järnvägshistorisk utställning.

Risten-Lakviks Järnväg

Mitt i det vackra Sörmland ligger Malmköping, en småstad med anor från 1700-talet. Här finns också museispårvägen med ett stort antal äldre spårvagnar för museitrafiken mellan Malmköping och Hosjö.

Muséet har mer än 40 vagnar från Sveriges en gång totalt 12 spårvägsstäder. Den äldsta är från 1903 och den yngsta från 1950-talet. Ett 25-tal bussar ingår också i samlingarna.

Skara-Lundsbrunns Järnvägar

Vi erbjuder en trevlig och spännande tågresa i lugnt tempo genom en omväxlande natur.
Här njuter du av dunket från skenskarvarna och doften av stenkolsrök från ångloket.
I Lundsbrunn kan du passa på att fika på Rydénska huset - Konst & Café I Stationshusetet finns souvenirer, filmer, vykort och andra saker att köpa.

Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik

Tjustbygdens Järnvägsförening  bildades 1979 av en grupp järnvägsintresserade i Västervik. Föreningens ursprungliga syfte var att bevara ett museitågsätt med ångloket NVHJ 22 och andra äldre fordon från Västerviksbanorna samt bedriva utfärdstrafik med Västervik som bas. På våra rälsbussar har vi en enklare servering där du kan köpa kaffe, te, läsk samt tilltugg. 

Skåne-Smålands Järnvägsförening

Föreningen bildades den 28 maj 1986 i Strömsnäsbruk. Målsättningen är att söka och bevara så mycket som möjligt av den forna järnvägsmiljön som fanns längs SSJ, Skåne-Smålands Järnväg, från Kärreberga i Skåne till Värnamo i Småland med huvudstation och lokstallar i Strömsnäsbruk. Ett av våra huvudmål är att köra museitågstrafik för allmänheten med våra rälsbussar, personvagnar och lok. Varje sommar har vi dressinuthyrning.

Svenska Spårvägssällskapet

Svenska Spårvägssällskapet kör museispårvagnar på fyra platser i Sverige. I Malmköping finns Sveriges Lokaltrafikmuseum med bevarade spårvagnar och bussar från många svenska städer. Vi kör också i Stockholm, Norrköping och Malmö och samverkar med Ringlinien i Göteborg. Tag plats i de gamla sätena och låt någon av våra spårvagnar från 1900- till 1950-talen ta med dig längs linjen.

Hagfors Järnvägsmuseums vänförening

Hagfors Järnvägsmuseums vänförening är en förening som verkar för att bevara kulturarvet efter Nordmark Klarälvens Järnvägar (NKlJ). Målet är att även kunna bedriva museitrafik på banan mellan Hagfors och Stjärnsfors med tåg från NKlJ.

Resterna av Åmål – Årjängs Järnväg, eller Svanskogsbanan som den kallas i dagligt tal, är en mycket vacker järnväg. Den 25 kilometer långa banan slingrar sig såväl i tät skog som på ängsmark och efter sjöar.

Banan utgår från Åmåls Djuphamn vid Vänern och går genom skärningar och den långa Hamntunneln till Åmål Östra gamla station. Allt vi gör sker ideellt av medlemmarna i föreningen.  

Munkedals Järnväg

År 1983 bildades Munkedals Jernvägsklubb för att historiskt dokumentera ångtågsepoken och bedriva museitågstrafik på den nedlagda sträckan, främst med ångdrift. Den rullande materielen består av två ånglok, tre diesellok och fem vagnar. för persontransporter  1994 förvärvades genom byte med Skara-Lundsbrunns Järnvägar ett diesellok av fabrikat Åsbrink. Det är tillverkat i Malmö 1952 och skall användas som reservlok i tågtrafiken.

BöSJ Böda Skogsjärnväg

Den nya tekniken med järnväg som transportmedel, gjorde sitt intåg i Böda Kronopark när Domänverket anlade skogs- banan under åren 1908 - 1909. Föreningen Böda Skogsjärnväg bildades 21 juli 1974 med avsikt att återuppbygga och trafikera en lämplig delsträcka av den nedlagda skogsjärnvägen samt bevara föremål och i drift visa lok och vagnar från den gamla skogsjärnvägsepoken 1908 - 1959 i kronoparken.

Föreningen Veteranjärnvägen

Vi är ett engagerat gäng som vill bevara den gamla järnvägskulturen och den skånska järnvägshistorian.

Föreningen har många lok och vagnar med en intressant historia bakom sig. Vi har även en bana mellan Klippan till Ljungbyhed som håller på att rustas upp. Det är viktigt att åter komma igång med museitrafik, för vi vill att fordonen skall användas.

Spårvägssällskapet Ringlinien

Ringlinien är en allmännyttig ideell förening, vars huvudsakliga syfte är att främja intresset för lokaltrafik och bevarande av anläggningar/driftsformer, föremål och uppgifter av lokaltrafikhistoriskt intresse, främst med anknytning till spårvägen i Göteborg och lokaltrafiken i Västsverige. SSR:s verksamhet omfattar även att bedriva trafik med veteranvagn i Göteborg

Wadstena-Fogelsta jernväg (WFJ) öppnades för trafik i oktober 1874. WFJ var en av de två första smalspåriga järnvägarna i Östergötland. Åk på upptäcksfärd med cykeldressin, titta in i lokstallet och smedjan, övernatta i järnvägsvagn och res med tåg från 50-talet. 


Anten-Gräfsnäs

Järnväg

Att göra en lustresa med tåg på Anten-Gräfsnäs Järnväg (AGJ) är något som hör sommaren till. Gräfsnäs slottspark är sedan länge ett populärt utflyktsmål och den gamla traditionen med tågresor dit hålls fortfarande vid liv, tack vare ideellt arbetande medlemmar i AGJ.

Anten-Gräfsnäs Järnväg – AGJ – är ett 12 km långt och 891 mm brett levande museum som drivs av en ideell förening. 

Smalspåret Växjö-Västervik

Smalspåret mellan Växjö och Västervik var den sista smalspåriga järnvägen med persontrafik som SJ lade ner 19 augusti, 1984. 122km av järnvägen blev dock kvar och drivs idag av ideella krafter. Cykla dressin eller åk nostalgitåg längs delar av den gamla sträckan.

Idag är Föreningen Smalspåret med och bevarar och utvecklar smalspåret genom att bedriva och hjälpa till med dressincykling och tågtrafik på smalspåret.

Museiföreningen Skånska Järnvägar

Sedan 1971 tuffar ångtågen fram på Sveriges vackraste järnväg mellan Brösarp och S:t Olof på Österlen. Vi tar dig runt om Brösarps backar, längs Hanöbuktens klarblåa vatten, de skördemogna fälten och genom de djupa bokskogarna! Museiföreningen Skånska Järnvägar bevarar och utvecklar museijärnvägen på Österlen och visar en tidsperiod då man reste på träbänkar, stinsen var kung i samhället och lokföraren alla barns idol!

Bläse Kalkbruk

Stentåget tar dig på en spännande åktur till stenbrottet. I så gott som alla stenbrott fanns det en industrijärnväg. Järnvägen i Bläse går mellan kalkbrottet och hamnen.  Järnvägsrälsen är nu tillbakalagd sedan 1991 och vi kan erbjuda en historisk åktur med lok och stenvagnar till det gamla brottet som nu är vattenfyllt. Vid ändstationen finns det möjlighet att ta ett dopp och äta medtagen picknickkorg.

Risten – Lakviks Järnväg (RLJ) är en smalspårig museijärnväg som går från Lakvik som ligger mellan Åtvidaberg och Björsäter. Järnvägen är anlagd på banvallen från en bana som lades ned 1964, Norsholm – Västervik – Hultsfreds järnväg, NVHJ, som också den var smalspårig men med 891 mmspårvidd.

De ånglok som används i trafiken är RLJ 2 A.Dahl tillverkat av Jung i Tyskland 1925 och RLJ 3 Lakvik tillverkat av Maffei också det 1925 i Tyskland.

 

Gotland-Hesselby Järnväg

Gotlandståget är inte bara ett tåg, utan också en fin och historisk stationsmiljö. Börja gärna i vårt Jernvägsmuseum där vi samlat allt från dressiner till uniformer. Stationshuset där du köper biljett har autentisk inredning. För de riktiga tågentusiasterna finns mer att titta på!

Ohs Bruks Järnväg

Ohs Bruks Järnvägs Museiförening är en ideell förening och föreningens syfte är att bevara och trafikera Ohs Bruks Järnväg mellan Ohs Bruk och Bor. Järnvägen ligger fortfarande kvar i sin helhet på 14,5 km. Från Ohs vid sjön Ruskens sydligaste spets, stiger banan upp till en högplatå med skog och myrar.  Stationerna längs sträckan har dock förändrats något sedan banan blev museijärnväg just för att passa dagens turistverksamhet bättre.

Museispårvägen Malmö

Unna Dig upplevelsen att åka spårvagn på gammaldags sätt! Kanske att återuppleva egna minnen eller visa Dina barn och barnbarn hur man tog sig fram i stan när det begav sig. Museilinjen går idag utanför Malmöhus slott förbi Tekniska Museet och genom Slottsparken fram till Stadsbiblioteket - i hjärtat av "Parkernas Stad" Malmö.

Landabanan

Landabanan är en smalspårig museijärnväg som idag trafikeras av två små diesellok. Här kan ni uppleva en bit järnvägshistoria längs med den ca 1 km långa smalspåriga (600 mm) järnvägen, som går längs Ljusnans strand och in i skogen.

Tågåkning under sommaren med kolbullar, kaffeservering och musik. Ibland lägger ångbåten S/S Warpen till vid strandkanten.